Een dagje relaxen tijdens een nationale feestdag.

17 augustus 2023 - Ubud, Indonesië

17 augustus is een nationale feestdag hier in Indonesië.
Vandaag vieren ze hier de dag van het uitroepen van de onafhankelijkheid (sinds 1945). Daar hebben we de hele week al kinderen voor zien oefenen, waarbij ze ‘marcheerden’ over de drukke straten, tussen al het verkeer in. Hier in Ubud merken we er eigenlijk niets van. Het is hier zo toeristisch dat alles gewoon open is.

Vanmorgen hebben we dus voor het eerst uitgeslapen (tot 9 uur). Lekker uitgebreid ontbeten. Rhona vond het lekker om in het hotel te blijven en na het ontbijt nog even verder te slapen. Corné, Marijn en ik zijn naar het oude centrum gelopen.

051102cc-980d-4fdf-9538-322a70441927IMG_5234

Heel veel kraampjes met allemaal dezelfde souveniertje, kleding, sarongs etc.
Ubud wordt beschouwd als het culturele centrum van het eiland. De meeste musea, kunstateliers en galeries van Bali zijn hier gecentreerd. Deze musea en galeries tonen schilderijen, houtsnijwerk, en textiel. Maar daar had Marijn geen zin in. Dus lekker wat rond geslenterd en naar mate we verder uit het centrum liepen, en meer de zijstraatjes in gingen werden de winkeltjes mooier en de kunst en souveniers minder ‘standaard’.
We hebben lekker geluncht en zijn rond een uur of 4 weer terug gegaan naar het hotel.

f849eeb1-dd97-4605-9d66-60625ce85836

Daar nog lekker wat zwemmen en drinken, om vervolgens samen met Tom, Michaella en Wendy te gaan we eten bij Who’s who. Een restaurantje van een Belgische eigenaar met goede recensies.
Een taxi heen en taxi terug waren zo geregeld. We hebben lekker en gezellig gegeten (ik op een wel heel bijzondere stoel met 2,5 poot).

IMG_5247

18e9e1fd-1c4e-4075-8861-6e0926eca80c
Vlak bij het restaurant zat een hele mooie winkel: Merlin’s. Naast winkel bleek het ook nog een restaurant te zijn. Echt heel sfeervol ingericht. Als ik dit van te voren had gezien had ik dit zeker proberen te reserveren.

IMG_5252IMG_5248IMG_5254

En helaas, ook een relax dag vliegt hier snel voorbij. Morgen gaan we nog genieten van onze laatste dag van de rondreis.